VISIE

Visie

Ieder kind is uniek en geliefd!
Zoals alle kleuren in de regenboog horen, zo horen alle kinderen erbij. Ieder kind is uniek en mag zijn wie hij/zij is. Ieder op zijn/haar manier. 
Samen met elkaar, mogen we kleur geven aan de Regenboog, die ons is gegeven als teken van Gods belofte voor de mensen en Zijn schepping.


De vier pedagogische basisdoelen.

Gastouderopvang de Regenboog werkt volgens de vier pedagogische basisdoelen van Riksen Walraven.


1. Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid.



Het ervaren van emotionele veiligheid bij kinderen vindt plaats wanneer er gereageerd wordt op zijn signalen en behoeftes. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is het rekening houden met karakter, eigenheid, stemming, ontwikkelingsfase en het inspelen op emoties. 


Hoe doe ik dit in de opvang?

Sensitieve responsiviteit.

Sensitief = oppikken van signalen. Responsief = adequaat reageren.

Ik volg het initiatief van het kind tijdens de interactie die ik met ze heb. Ik maak contact met alle kinderen door ze aan te kijken.

Ik geef kinderen een veilig gevoel door ze aan te raken wanneer zij daar behoefte aan hebben (knuffelen, op schoot)

Ik heb aandacht voor de signalen van alle kinderen.

Ik laat merken dat ik de signalen van kinderen zie of hoor.

Ik reageer op het juiste moment op de signalen van de kinderen.

De kinderen helpen bij het uiten en verwoorden van hun gevoelens.

Ik ga door op de inhoud van wat het kind zegt.

Vertrouwde, huiselijke omgeving.

Ieder kind mag zijn wie hij/zij is.

2. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties.


Persoonlijke competenties hebben voornamelijk betrekking op zelfstandigheid, zelfvertrouwen, creativiteit, veerkracht en flexibiliteit. De belangrijkste middelen voor kinderen om grip te krijgen op hun omgeving is door middel van exploratie en spel. Exploratie zorgt voor nieuwe handelingsmogelijkheden bij het kind.  


Hoe doe ik dit in de opvang?

Baby’s worden voorzien van een bewegingsruimte die altijd iets groter is dan wat hij/zij nodig heeft en van speelgoed dat inspeelt op zijn behoefte om te ontdekken.

Ik bied het kind speelgoed aan, dat aansluit bij de leeftijd.

Uitstapjes maken met de kinderen.

Beweegactiviteiten.

Knutselen met verschillende materialen.

Kinderen keuzevrijheid geven door hen te motiveren om eigen keuzes te maken, bijvoorbeeld welk boekje zullen we vandaag lezen, of welk liedje wil je vandaag zingen?

Ik daag de kinderen uit om grenzen te verleggen, bijvoorbeeld door een puzzel steeds een stapje moeilijker te maken.

Talenten van kinderen erkennen door er aandacht aan te geven.

Kinderen worden gestimuleerd in zelfredzaamheid door zelfstandigheid te bevorderen, door bijvoorbeeld zelf de schoenen aan te trekken of zelf een broodje te smeren. Hierbij houd ik rekening met het karakter, leeftijd en mogelijkheden van het kind.

In de ruimte is voor de kinderen ook gelegenheid om te komen tot een rollenspel waarbij ze de wereld kunnen nabootsen en zelf vorm kunnen geven (bijvoorbeeld een keukentje).


3. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties.


De ontwikkeling van sociale competenties betreft voornamelijk sociale kennis en vaardigheden, zoals communiceren en samenwerken. Maar ook het aangaan van conflicten met anderen en het bedenken van oplossingen hierin. Voor kinderen van belang om hier op jonge leeftijd, zo vroeg mogelijk, al mee te beginnen en mee bezig te zijn. Het aanleren van deze sociale competenties zorgt ervoor dat het kind op latere leeftijden hier bewuster mee om kan gaan. 


Hoe doe ik dit in de opvang?

Door zelf het goede voorbeeld geven.

Kinderen te leren over sociaal gedrag

Oog te hebben voor de (positieve) interacties tussen kinderen onderling Daarover te complimenteren, aan te moedigen, stimuleren.

Kinderen aanmoedigen om met elkaar te spelen.

Groepsactiviteiten.

Op ooghoogte praten.

Leren delen.

Elkaar helpen, door bijvoorbeeld een speeltje aan een ander kind aan te geven.

Wanneer kinderen onderling ruzie hebben, begeleid en stimuleer ik hen om zelf tot een oplossing te komen.

4. Kinderen gelegenheid bieden om zich normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken.


Normen en waarden zijn voor ieder mens anders. Wat iemand belangrijk vindt of niet, is voor iedereen anders. Bij de opvoeding van het kind spelen normen en waarden een belangrijke rol. Via verbale en non-verbale communicatie laten mensen blijken wat ze van een situatie vinden. Zo ook kinderen. Het oppikken van deze communicatie bij kinderen is van uiterst belang voor onze pedagogische medewerkers. Daardoor raken zij meer in verbinding met het kind en kunnen zij inspelen op de wensen en behoeften van het individu. Op deze manier wordt de ontwikkeling van het kind gestimuleerd. 


Hoe doe ik dit in de opvang?

Structuur bieden.

Ik stel duidelijke grenzen.

Op een goede manier aan de kinderen duidelijk maken wat er van hen verwacht wordt en hoe de kinderen zich daar aan kunnen houden. 

Ik ben consequent, respectvol en doortastend.

Share by: